_DSC0856

“Flevolands bedrijfsleven moet zich meer spiegelen aan Zeeland”

De karakteristieke kenmerken van de provincie Flevoland: water, rust en ruimte komen naadloos overeen met die van Zeeland. Mathilde Matthijsse (docent-onderzoeker naar een gezonde leefomgeving) concludeert dat Zeeland goed gebruikmaakt van die elementen om sport, toerisme en bedrijfsleven te combineren. “Flevolandse bedrijven zouden moeten komen kijken hoe wij dat doen”, aldus Matthijsse op het Sportcongres van Sportservice Flevoland bij Almere City FC.

In de kleedkamer 
Matthijsse – zelf een actief fietser en winnares van het NK tegenwindfietsen in 2015 en 2016 – deed haar uitspraken tijdens het halfjaarlijkse sportcongres van Sportservice Flevoland, dat ditmaal werd gehouden bij betaald voetbalorganisatie Almere City FC. Matthijsse was de hoofdspreker tijdens een goed gevulde dag, waarbij Flevolandse ondernemers ook diverse workshops konden volgen. Eén daarvan kende een wel heel bijzondere setting: de kleedkamer van Almere City.

_DSC0844

Kansen voor Flevolandse ondernemers
Matthijsse is docent-onderzoeker (lectoraat Healthy Region, red.) aan de Hogeschool van Zeeland en behaalde haar Master aan de Universiteit van Nijmegen. Eén van de dingen die ze onderzocht heeft is het samenbrengen van Sport & Toerisme. “Op dat vlak liggen heel veel kansen voor Flevolandse ondernemers. In Zeeland hebben we heel duidelijk een focus gelegd op wind-, water- en strandsporten. Dat biedt kansen aan sportverenigingen en bedrijven om daarop in te spelen, met name door evenementen te gaan organiseren die hierop aansluiten.”

Samenwerking
De rol van ondernemers is dus cruciaal, zo stelt Matthijsse. “Een aantal evenementen (bijvoorbeeld de kustmarathon) lopen enorm goed, doordat lokale ondernemers hun accommodatie aanbieden, maaltijden verzorgen en langs het parcours water en voeding leveren. Wat nog wel beter kan, is dat die bedrijven meer gaan samenwerken. Bijvoorbeeld door arrangementen aan te bieden aan de toeristen. Dus niet alleen sporten, maar ook een compleet verzorgde overnachting en iets organiseren voor de kinderen, zodat het een familie-uitje wordt. De moderne toerist komt alleen naar je provincie toe als je een totaalpakket biedt waarin alles samenkomt.”

_DSC0860 (3)

Eigen identiteit behouden
Er zijn veel overeenkomsten tussen Zeeland en Flevoland, maar beide provincies hebben een eigen identiteit en moeten die volgens Matthijsse ook behouden: “Tijdens de introductie van dit congres dacht ik nog heel even: ze komen onze ideeën afpakken, maar al snel besefte ik dat het precies andersom is: we kunnen elkaar juist helpen. Dingen die wij al hebben geleerd kunnen in Flevoland worden toegepast en vice versa. Bedrijven die een link hebben met sport en/of toerisme zouden gewoon eens langs moeten komen om te kijken hoe wij dat doen. En misschien moet Flevoland zich op dat vlak wel iets meer spiegelen aan de ontwikkelingen in Zeeland.”

Drie soorten toeristen
Er zijn volgens Matthijsse drie soorten sporttoeristen waarop het Flevolands bedrijfsleven zich zou moeten richten: “Er zijn mensen die een evenement opzoeken als toeschouwer en/of deelnemer. Voor Flevoland is dat vooral bij de triathlon zichtbaar. Als tweede doelgroep hebben de ‘sport legacy’- toerist. Die zoeken locaties van hun sporthelden op, zoals in Zeeland bijvoorbeeld Neeltje Jans na de Tour de France-etappe van enkele jaren geleden een echte hot-spot is geworden voor wielerliefhebbers. Als derde groep heb je dan de actieve sporter, die naar de provincie komt om te sporten.”

Uitdaging_DSC0864
Matthijsse vervolgt haar doelgroep schets: “Je kan natuurlijk niet oneindig veel evenementen voor die drie groepen gaan organiseren, dat kost (te) veel geld en tijd. Zeker voor alle vrijwilligers die daarvoor nodig zijn. Daarom dagen wij bedrijven in zowel Flevoland als Zeeland uit om zich niet alleen op sport, maar ook op recreatie te richten. Die doelgroep is namelijk nog veel groter: mensen die met de hele familie een dagje gaan fietsen of naar het strand gaan, hebben een enorme economische potentie. Ik heb dat ook geprobeerd duidelijk te maken in mijn verhaal naar de ondernemers die dit congres hebben bezocht: wees creatief in je ideeën en probeer een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Want sporttoerisme is in Zeeland een steeds belangrijkere economische motor en dat zou in Flevoland ook zo kunnen zijn.”

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

postbus 283, 8200 AG Lelystad

email: via contactformulier

0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief