Brasseria FlevoZine

Het zakelijk instinct van horecaondernemers Tom en Ria Dekker

Bijna dertien jaar geleden begonnen Tom en Ria Dekker – min of meer bij toeval – aan een nieuw avontuur. De aankoop van een mobiele snackwagen bleek een schot in de roos. Na enkele weekmarkten en een zomerse dag aan het Flevolandse strandje bij Elburg kwam het ondernemersleven van de twee Drontenaren in een stroomversnelling. Tom Dekker: “We hadden in drie maanden tijd een omzet gerealiseerd die we eigenlijk in een heel jaar hadden moeten behalen. Vanaf dat moment ging het allemaal heel erg snel.”

“Ik had nog nooit patat gebakken”

Het echtpaar had weleens tegen elkaar gezegd dat het leuk zou zijn om ‘als we later groot zijn’ iets in de horeca te gaan doen, maar concreet werden die plannen nooit. In 2003 veranderde dit echter als een donderslag bij heldere hemel. Tom: “Ik kwam zonder werk te zitten nadat het metselbedrijf waar ik werkte failliet ging. Kennissen van Ria en mij hadden op dat moment een snackwagen waarmee ze op de markt stonden. Dat leek ons ook wel wat, dus vroegen we of de wagen te koop was. Onze kennissen gaven echter aan nog een paar jaar door te willen gaan. Hij zei toen tegen mij: waarom ga je dan niet voor jezelf beginnen? Ja, weet ik veel: ik heb nog nooit patat gebakken. Ik zou niet weten hoe dat moet, zei ik toen tegen hem. Vervolgens bood hij aan om bij hem te komen oefenen: ik zat toch in de WW, dus dacht bij mezelf waarom niet? En dat beviel wel, dus al vrij snel hebben we de stap gezet om zelf een snackwagen te kopen. Het succes kwam letterlijk op ons af. We hadden niks op voorhand bedacht, maar hanteren wel een bepaalde filosofie. Daarin doen we wat wij denken dat we het moeten doen. Ondernemerschap is voor mij een stukje vrijheid: wij bepalen wat er gebeurt.”

“Thuis zit ik ook gewoon in joggingbroek en zonder make-up op de bank”

Sinds 2008 zijn FrieteRia en BrasseRia (voorheen Dubbeldekker, red.) gevestigd op het industrieterrein in Dronten-West. Het pand dat Tom en Ria Dekker kochten stond al vijf jaar leeg en werd in elf weken tijd omgetoverd tot een prachtige horecagelegenheid. Ria Dekker: “We hebben inmiddels 1600 betalende gasten per week. Mond-op-mond reclame is daarin heel belangrijk. Ik ben een echt mensen-mens en vertel graag mijn verhaal. In de horeca zeggen bedrijven altijd: je moet je thuis voelen. Ik zeg altijd: je moet je op je gemak voelen, want thuis zit ik zelf ook met een joggingbroek en zonder make-up op de bank.” Tom vult haar aan: “In januari zijn we overgestapt op Oer-friet. De twaalf en half jaar daarvoor hebben we altijd Pom-plus van Aviko verkocht. De overstap naar Oer-friet was voor veel mensen binnen dit bedrijf een gewaagde stap, maar het blijkt nu een groot succes te zijn. Dat stukje ‘eigenwijsheid’ is onze kracht. Wij doen wat wij denken dat goed is voor onze gasten. Zo zijn we onlangs ook gestart met de dinsdagavond-spareribsavond en hebben de Home-made hamburger van biologisch rundvlees geïntroduceerd. Bovendien maken wij alles zelf en kopen alles vers in. We bereiden onze eigen salades, het vlees wordt hier vers binnengebracht en hier gemarineerd. Ook schillen en bakken we onze aardappelen zelf en bereiden elk gerecht van begin tot einde in onze eigen keuken. Daar zijn we erg trots op.” Het bedrijf realiseerde een omzetgroei vanaf oprichting in 2003 tot het eerste kwartaal 2016 van meer dan 1000 procent. “Maar de kosten zijn ook enorm gestegen”, zegt Tom er lachend achteraan.

Zowel Tom als Ria komen over als energieke, vrolijke en hardwerkende mensen, die succes op succes stapelen. Toch hebben ze ook tegenslag gekend; zowel in het ondernemerschap als privé. “Van vallen en opstaan word je groot zowel als mens en als ondernemer. Je moet ook een keer een (achteraf) verkeerde beslissing durven nemen.” De meest recente tegenslag is het onverwachte overlijden van de broer van Ria. Een gebeurtenis die enorm veel impact heeft op de persoon Ria Dekker, maar ook op het horecabedrijf: “We proberen het altijd positief te blijven zien. Maar wat er nu in de familie is gebeurd dat is wel erg moeilijk, maar we delen ons verhaal wel met iedereen. Ook met ons personeel. Alle medewerkers zijn naar de crematie geweest, dat gaf een heel warm gevoel. Mijn broer werkte ook regelmatig mee in het bedrijf, dus iedereen kende hem goed. Het is zeer verdrietig dat het zo gelopen is, voor mij persoonlijk is het nog steeds ontzettend moeilijk te bevatten.”

Markante onderneming

“Maar we moeten door”, zegt Ria terwijl ze een traantje wegpinkt. Trots is ze wel dat haar broer nog mee mocht maken dat FrieteRia/BrasseRia in 2014 werd uitgeroepen tot ‘Meest Markante horecaonderneming van Flevoland’. Een bekroning voor hun inzet en ondernemerschap, zo vinden Tom en Ria. “Het heeft ons absoluut meer gasten opgeleverd. In Flevoland zitten zoveel horecabedrijven en je bent dan daar in Den Haag gewoon als winnaar van de provincie aanwezig. Wij staan ’s ochtend echt niet op met de gedachte ‘Wij zijn het meest markant’, want we zijn gewoon wie we zijn. Maar ik zie het wel als een bekroning van ons werk. Als we tijdens de Horecava in de Amsterdamse RAI lopen, dan hang je naam en foto daar gewoon op de ‘Wall of Fame’. Dat is wel supergaaf”, aldus Ria.

“Die verkiezing heeft ons zeker veel gebracht”, zo vult Tom aan. “Allereerst al naar Den Haag toe. Daar zit je tussen de Joop Braakhekke’s van deze wereld en ontmoet je de andere markante ondernemers uit Nederland. De uitverkiezing zelf bevestigt dat je goed werk doet. De jury vond dat wij een kwalitatief goed product leveren – zowel lunch als diner – en een goede prijs hanteren. Ook het menumagazine werd aangestipt als een bijzondere uiting. Daarnaast konden de juryleden het enorm waarderen dat wij alles zelf maken, koken en bakken. Dat is een hoop werk, maar het geeft wel extra voldoening.”

Zakelijke gasten

Het bedrijfsleven is altijd al een belangrijke doelgroep geweest van het horecabedrijf. De uitverkiezing tot ‘Meest Markante Onderneming’ en de titel ‘Zakenvrouw van het jaar in het MKB’ die Ria vorig jaar binnenhaalde hebben hieraan een extra boost gegeven. Ria: “We hebben een eigen vergaderruimte die we verhuren aan bedrijven. Daar worden veel zakelijke lunches gehouden en vergaderingen georganiseerd door bedrijven uit de regio. Ook de gemeente Dronten zit hier regelmatig.” Veel bedrijven kiezen bewust voor de vergaderzaal van het horecabedrijf. Tom: “De locatie is perfect voor werklui en bedrijven, want ze kunnen hier direct parkeren en er is altijd ruimte. We verwelkomen veel lokale ondernemers en kunnen ook rekenen op vaste gasten zoals Politie Flevoland, de brandweer Almere en zelfs een bedrijf uit Zwitserland komt een paar keer per jaar speciaal naar Dronten om hier hun cursussen te geven. Ook vrachtwagenchauffeurs maken dankbaar gebruik van de ruimte die wij bieden rondom het restaurant, de snackbar en het terras. Toen wij ons vestigde op het industrieterrein hadden veel mensen daar vraagtekens bij. Bij veel horecagelegenheden in het centrum is parkeren een groot probleem, want iedereen wil voor de deur parkeren. Hier is altijd plek en voldoende ruimte om met grote groepen te komen eten, vergaderen of brainstormen.”

Toekomstvisie

Dit jaar gaan Tom en Ria de genomineerden voor de titel ‘markante horecaonderneming’ zelf beoordelen, want ze hebben zitting in de jury: “Ja, dat vind ik wel heel erg leuk. Het is gebruikelijk dat de winnaar van de vorige uitverkiezing in de jury plaatsneemt bij de volgende editie. Wij zitten daar – samen met twee andere mensen – dit jaar dus in. Ik ga vooral letten op ondernemerschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen. We weten nu nog niet hoe het gaat allemaal, want is natuurlijk onze eerste keer. Bovendien weten ook nog niet of er standaardregels zijn waaraan wij ons moeten houden”, zo doet Ria uit de doeken.

Tom: “Ik ga vooral kijken of het bedrijf vernieuwend is. Of dat dan via een (bestel)App is of innovatief in wat ze doen, hoe ze het doen of vanuit een stuk efficiency; dat maakt mij niet uit. Ik ga gewoon kijken of ze vernieuwend durven te zijn en dat neem ik dan mee in mijn beslissing aan wie ik de meeste punten geef.”

Snackbar Top-100

Afgelopen jaren hebben de ondernemers gestoken in het contact met hun gasten, het restylen van het interieur en verbeteren van de kwaliteit. Komende tijd zullen ze dat onverminderd blijven doen, maar er staat de komende maanden nog meer te gebeuren. Ria: “We hebben ons ingeschreven voor de Snackbar Top-100. Toen wij ons acht jaar geleden net gevestigd hadden in dit pand, hebben we dat ook al een keer gedaan. In het juryrapport stond toen dat wij een prima horecagelegenheid hadden: schoon, goede kwaliteit, perfecte gastenservice en scherpe prijzen, maar ze vonden het vreemd dat de eigenaren geen bedrijfskleding droegen.” Die opmerking schoot – met name bij Tom – in het verkeerde keelgat. FrieteRia/BrasseRia zou uitgekomen zijn op plek 48 in de lijst. De ondernemers besloten zich echter terug te trekken vanwege die aantekening in het juryrapport. “Gelukkig is de jury-beoordeling op dat vlak nu heel anders geworden, voldoende reden om ons dit jaar alsnog in te schrijven. Vooral voor ons personeel is het heel belangrijk om daaraan mee te doen. Voor hetzelfde geldt komen we straks helemaal niet in de Top-100 voor. Ook in dat geval is er geen man overboord, want we blijven altijd uitgaan van onze eigen kracht”, zo besluit Ria standvastig.
Foto aangeleverd

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

postbus 283, 8200 AG Lelystad

email: via contactformulier

0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief