Johan Tijnink KFC

KFC-eigenaar Johan Tijink: Van wereldreiziger tot topondernemer.

KFC Lelystad is één van meest succesvolste KFC-vestigingen van Nederland. Volgens eigenaar Johan Tijink komt dit vooral door zijn personeel: “Die zijn het visitekaartje van ons bedrijf. In de selectieprocedure kijken we niet naar ervaring, maar naar motivatie. Als iemand heel graag voor KFC wil werken, dan helpen wij die persoon graag om onze klantvriendelijkheid eigen te maken en uit te dragen.”

KFC versus McDonald’s

De locatie van KFC is veelbesproken. Het restaurant opende drie jaar geleden zijn deuren naast de reeds bestaande McDonald’s-vestiging. Hoe is de relatie tussen de twee Lelystadse fastfoodketens? “Die is koel, maar we vullen elkaar goed aan. McDonald’s richt zich op gezinnen met kinderen en KFC vooral op jongvolwassenen. Ik zie weleens groepen komen waarvan de ene helft hierheen gaat en de andere helft daar. Of gezinnen die zich opsplitsen. Ik heb heel veel unieke gasten, 15 % van mijn gasten komen voor de eerste keer een KFC-restaurant bezoeken; een groep met ongekende kansen voor de groei van ons KFC-merk. De merknaam KFC wordt in Nederland steeds groter en bekender. Mijn verwachting is dan ook dat het aantal bezoekers de komende jaren zal blijven stijgen. Er is echt een markt voor: ook buiten de randstad”, zo betoogt Tijink.

KFC

“Ons succes hangt niet af van de A6”

In zijn visie is Lelystad dan ook niet te klein voor de grote Amerikaanse KFC-formule. Zelfs niet nu er in Almere-Buiten een vestiging bijkomt: “Heel veel mensen denken dat ons succes afhangt van de A6; omdat vanaf de A6 en sinds een aantal maanden ook vanaf de Larserdreef mijn visibility enorm goed is door de twee reclamemasten. Een andere reden dat ik – denk ik – zo succesvol ben in Lelystad is: hoe ik mijn bedrijf profileer. Dat begint met de mensen die voor ons werken. De mensen die voor mij komen werken, komen allemaal hier vandaan. Die mensen verdienen hier hun geld en geven dat ook hier in Lelystad uit. Dat is voor een stad als Lelystad heel belangrijk.”

Tijink vervolgt: “Ik investeer heel veel tijd in het ontwikkelen van mijn mensen. We kijken niet naar scholing. Samen met mijn bedrijfsleider doen we alle sollicitatiegesprekken. Als één van ons twee twijfelt, dan doen we het niet. We letten vooral op het feit of iemand extravert is, contact durft te maken en feeling heeft met het merk KFC. Het gaat erom dat mensen zich voorbereid hebben op een baan bij KFC en dat beleid vertaalt zich in een laag verloop en ziekteverzuim.” De grootste uitdaging is volgens Tijink om ook alle parttimers die KFC-filosofie te laten uitdragen. “Daar investeer ik dagelijks ontzettend veel tijd in, dat is weleens moeilijk, maar door goed, open en eerlijk te communiceren met je personeel kom je een heel eind.”

Goor – Amsterdam – Nieuw-Zeeland – Lelystad
Tijink groeide op in het Twentse stadje Goor. Maar al snel bleek hij een wereldreiziger. Bij toeval kwam hij – na zijn militaire dienst – in de horeca terecht: “Ik had gesolliciteerd bij McDonald’s aan de Nieuwendijk in Amsterdam, omdat ik een baan in de buurt van Schiphol nodig had. Mijn ideaal was namelijk werken in de luchtvaart. Al vrij snel kreeg ik een klik met de eigenaar van het restaurant en voelde ik passie voor het merk McDonald’s. Die passie is nooit meer weggegaan. Ik werk graag met mensen en heb veel geleerd in mijn periode dat ik voor McDonald’s werkte. Na een uitstapje als werknemer op een cruiseschip gedurende het jaar 1989, werd ik door mijn voormalige McDonald’s werkgever aan de Nieuwendijk benaderd. Hij vroeg of ik interesse had om terug te komen en opgeleid wilde worden tot bedrijfsleider. Tot en met juli 1996 ben ik toen wederom werkzaam geweest bij McDonald’s op de Nieuwendijk te Amsterdam. In de zomer van 1996 ben ik naar de USA verhuisd en heb daar bijna twee jaar voor McDonald’s in Ft. Wayne, Indiana gewerkt. In april 1998 ben ik teruggekomen en bereidde me voor op het franchise-schap bij McDonald’s. Ik ben voor het eerst restauranteigenaar geworden toen ik de kans kreeg om de Mac in Diemen over te nemen. Op 15 september 2001 werd ik franchisenemer van het McDonald’s filiaal in Diemen. Daar heb ik tot 1 mei 2011 gezeten. Na de verkoop van dat restaurant heb ik besloten om te gaan reizen: ik wilde de wereld zien! Op advies van een fiscaal adviesbureau in Amsterdam heb ik mijn voorgenomen emigratie naar Nieuw-Zeeland in de ijskast gezet: dat zou te veel belastinggeld kosten. Zij adviseerden mij om een solide plan te maken om deze wens in de toekomst alsnog mogelijk te maken.”

KFC4

Zodra de tijd er rijp voor is, is Tijink van plan om meer tijd door te brengen in Nieuw-Zeeland. Een soort dubbelleven dus: “Deze wens zou in de nabije toekomst zomaar werkelijkheid kunnen worden. Door hard te werken en te geloven in mezelf is mijn KFC-restaurant een begrip geworden in Lelystad en ook ver daarbuiten. Mijn organisatie wordt steeds verder uitgebouwd; er is een solide fundering gelegd en hierop wordt nu verder gebouwd. Het is allemaal heel erg snel gegaan: dit restaurant was het allereerste nieuwbouwproject dat KFC in Nederland heeft uitgevoerd. Inmiddels werken hier tachtig mensen en kunnen we gerust stellen dat het restaurant een optimale omzet realiseert.”

Avond business
In tegenstelling tot de buurman met de grote M is het KFC-restaurant beperkt open. Tijink is echter niet van plan de openingstijden op korte termijn aan te passen: “Nee, daar hebben wij het product niet voor. Ik ben nog geen lunchbestemming voor mijn gasten. KFC is nog echt een avond business. Dat blijkt ook uit de opbouw van ons huidige menu. In Amerika kun je bij de KFC al wel terecht voor een complete gezinsmaaltijd; inclusief groente en bijvoorbeeld aardappelpuree. Er komen ook hier heel veel innovaties aan (meer variatie) en worden er nieuwe producten in de markt gezet, maar dat kost tijd. Je kunt een nieuw product pas in de markt gaan zetten als je zeker weet dat het aanslaat bij je klanten, dat het operationeel verantwoord geproduceerd kan worden en dit bijdraagt aan de versterking van het merk. Je kan wel allerlei noodsprongen doen, maar dat kan ook schadelijk zijn voor het merk. Die ontwikkeling heeft tijd nodig.”

Veel zakelijke klanten

Het KFC-restaurant in Lelystad ontvangt wekelijks een groot aantal gasten. Daaronder bevinden zich veel medewerkers van bedrijven in de directe omgeving. Wat je veel ziet is dat bedrijven voor de lunch onze buckets met kip kopen en er dan samen van genieten; de “share” gedachte. Er stoppen ook veel bussen hier die bijvoorbeeld van Walibi komen en na de afgelopen editie van de Mud Masters in Biddinghuizen was het hier ook duidelijk een bestemming voor de deelnemers aan de Mud Masters. Het zijn vooral mannen die aan de Mud Masters meedoen en die willen zich maar wat graag tegoed doen aan allerlei lekkernijen en dan wordt er niet meer gekeken welke fastfoodketen verantwoord eten verkoopt: dan wordt er besteld waar men zin in heeft. Een bucket met kip is bij groepen heel populair, want dat kun je samen opeten (de “share” gedachte) en die gedachte past heel goed bij het evenement Mud Masters. Vandaar dat de deelnemers waarschijnlijk kiezen voor de ontspannen sfeer van KFC.”

 

Unieke eet-experience
Daarnaast ziet de ondernemer nog andere aspecten die bijdragen aan het succes van zijn restaurant: “We zijn makkelijk bereikbaar en qua gastenbeleving uniek. De aandacht die ik aan mijn personeel geef, heeft een positief effect op de gasten die hier komen eten. Mijn gasten hebben hard voor hun geld gewerkt en kunnen dat maar één keer uitgeven. Mijn grootste drijfveer is om die mensen een unieke eet-experience te bieden. Er is maar één groep die dat kan bewerkstelligen en dat is mijn personeel: daarom besteed ik daar ook zoveel aandacht aan door ze constant te trainen en te motiveren. Als er iets niet goed gaat, dan moet dat opgelost worden. Altijd vanuit het belang van de gast denken en dat zie ik terug aan het aantal transacties en daarbij natuurlijk mijn omzet.”

KFC7_teamfoto

Kwaliteitswaarborg
Kwaliteit is na zijn aandacht voor het personeel en de klantbeleving, de belangrijkste factor van het succes: “De volgorde van belangrijkheid: eerst mijn mensen, daarna de kwaliteit van de producten en dan mijn gasten. Als je de eerste twee voor elkaar hebt, komt het derde vanzelf. Het kwaliteitsproces gaat constant door. Dagelijkse hygiëne- en temperatuurcontrole, producten volgens een wereldwijde standaard verwerken en meerdere keren per jaar audit o.a. bureau dat hygiëne beoordeelt en productieprocessen onder de loep neemt. Maar de belangrijkste audit is misschien wel de kwaliteitscontroles die mijn personeel uitvoert. Tot aan het moment dat het eten wordt afgeleverd waarborgen zij elk moment van de dag onze hoge kwaliteitsstandaard.”

Doel: drie nieuwe filialen openen
Mooie cijfers, maar voor Tijink die inmiddels alweer zestien jaar in Lelystad woont is het allemaal nog niet genoeg: “Ik ben druk bezig met de groei van mijn aantal restaurants. Er zitten een aantal nieuwe vestigingen in de pijplijn; waar die vestigingen gevestigd gaan worden zal binnenkort ongetwijfeld in de media bekendgemaakt gaan worden. De kracht van de KFC-franchise is dat je je markt kent en dus in de directe omgeving onderneemt.”

Foto’s: KFC Lelystad

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

postbus 283, 8200 AG Lelystad

email: via contactformulier

0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief