Multicopy 3

Multicopy vooral een communication company

Een bedrijf runnen met je partner, ik zou me er niet aan wagen, al heb ik natuurlijk een schat van een vrouw. Peter en Erika Moes doen dat in opperbeste stemming wel. Samen bestieren ze de Multicopy vestigingen in Lelystad en Almere. Op 21 september is de nieuwe vestiging in Almere op De Randstad geopend. Peter doet vooral de bedrijfsvoeringkant, terwijl Erika zich focust op het creatieve deel. Dat vult mekaar dus goed aan.

De ontvangst is warm en opvallend. Het gebouw aan de Middendreef in Lelystad refereert aan de Zuiderzeebodem en is gebouwd in de vorm van een schip. Het gesprek vindt plaats in een echte bruine kroeg, vol met oude scheepsattributen. Niet iets wat je zou verwachten in zo’n pand, maar buitengewoon smaakvol en gezellig. Multicopy 2

 

Een franchiseformule met ruimte

Multicopy is een onderdeel van een wereldwijd concern met zo’n 1.000 vestigingen, waarvan er, onder andere namen, circa 600 in de VS staan. Multicopy draait op basis van een franchiseformule. Niet zo knellend als bij de McDonalds van deze wereld. Er is veel ruimte voor ondernemerschap en eigen initiatief. Peter ziet de franchisegever als een partij die een dienblad aan communicatiemiddelen biedt, waar je als ondernemer uit kunt kiezen. Hij kan geen marketingmaterialen bedenken die niet op dat dienblad liggen. Die keuzevrijheid betekent ook dat niet iedere Multicopy vestiging dezelfde uitingen gebruikt. Daarnaast heb je als ondernemer ook zelf de keuze wat je in huis produceert. Zo zijn er nogal wat vestigingen die het traditionele drukwerk uitbesteden. Dat vraagt ook specifieke kennis en stevige investeringen. In Lelystad gebeurt dat nog wel in de vestiging zelf. Het kwaliteitsverschil tussen printen en drukken is weliswaar kleiner geworden, maar is er nog wel bijvoorbeeld op het vlak van kleurvastheid.

Actieve marketing mag alleen binnen het eigen postcodegebied. Maar dat neemt niet weg dat er wel klanten buiten dat gebied zich tot Multicopy in Lelystad of Almere kunnen richten, bijvoorbeeld vanwege de bijzondere mogelijkheden die ze bieden. Zo is een groot ziekenhuis buiten Flevoland klant en drukken ze veel bijsluiters voor medicijnen voor farmaceutische bedrijven. Zo’n 90 procent van de klanten komt niettemin uit Flevoland.

 

Een snel veranderende wereld

Er is nauwelijks een sector te noemen waarin veranderingen zo snel gaan. Als ik Peter vraag ‘hoe ziet jullie wereld eruit over 10-15 jaar?’ dan krijg ik als antwoord ‘geen idee’. ‘Vroeger dacht ik daar nog wel over na, maar de veranderingen gaan zo snel, dat ik me ben gaan beperken tot een tijdshorizon van maximaal 5 jaar.’ De digitalisering is wat hem betreft de meest ingrijpende verandering. Dat heeft een grote invloed op zowel het ontwerp- als het drukproces. De ingrijpendheid van die veranderingen wordt onder meer geïllustreerd door het hoge tempo waarmee drukkerijen zijn verdwenen. Multicopy is nu nog de enige drukker in Lelystad en omgeving. Het blijft wel erg belangrijk om trends te volgen, zowel op technisch vlak als op het vlak van klantenwensen. Ze doen dat vooral via vakliteratuur en gesprekken met collega’s. De franchisegever speelt hierin een heel nuttige rol.

Peter Moes.

Peter Moes.

 

Formule aan de tijd aangepast

Multicopy is erin geslaagd om die veranderingen te vertalen in een productenpakket met een hoge toegevoegde waarde. Wereldwijd onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die generaties lang bestaan één ding gemeen hebben: zich op tijd aanpassen aan veranderingen in de omgeving. Dus als ze zo door gaan hebben generaties Moes nog plezier van dit bedrijf. De klanten zijn niet zo zeer veranderd (95 procent is nog steeds B2B), maar hun vragen en wensen wel. Iedereen heeft inmiddels thuis of op de zaak een goede printer staan, waarmee je ook gemakkelijk kunt kopiëren, dus daarvoor ga je niet meer naar een extern bedrijf. Partijen willen geen grote stapels rapporten meer. Of ze worden alleen digitaal beschikbaar of het gaat via ‘printing on demand’. Zo levert Multicopy aan de Wereldschool, waarbij het vaak gaat om maar enkele exemplaren van een leerboek. Digitalisering heef ervoor gezorgd dat de stuksprijs niet of nauwelijks meer afhankelijk is van de oplage.

De omslag die Multicopy eigenlijk heeft gemaakt is die van leverancier van drukwerk naar leverancier van communicatieconcepten. Het is een steeds grotere uitdaging om in een niet aflatende stroom aan communicatie op te vallen. Beelden zijn daarbij in toenemende mate belangrijker geworden dan woorden. Dat maakt een krachtige ontwerpfunctie cruciaal en die heeft Multicopy in huis ook voor de digitale omgeving zoals websites. Die verandering richting een communication company gaat ook gestalte krijgen in een verandering van het logo op 1 januari a.s. En ik krijg die natuurlijk nog niet te zien, maar ach, ook de stukken voor Prinsjesdag lekken wel eens. Dus vind je het nieuwe logo bij dit artikel als primeur voor Flevoland. Multicopy 4Peter hecht zeer aan een persoonlijk contact met klanten en het leveren van toegevoegde waarde op maat. Nou zullen veel ondernemers dat zeggen (of in elk geval niet het tegengestelde beweren), maar dat waar maken is nog een ander verhaal en dat lukt ze aardig. Ze blijven ook bewust weg uit de markt waarbij via internet standaard producten worden besteld zonder daadwerkelijk contact tussen klant en leverancier.

 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Multicopy Nederland is lid van de organisatie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Peter vindt dat belangrijk. Je moet ook aan de langere termijn en volgende generaties denken. Ze gebruiken al jaren geen chemicaliën meer in het drukproces, rijden elektrisch en draaien volledig op groene stroom. Maar nog belangrijker vindt Peter het welzijn van zijn medewerkers. Werken in een schone omgeving, met moderne apparatuur en veel eigen verantwoordelijkheid. Dat leidt tot zeer betrokken medewerkers (totaal zo’n 15) met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Zodanig zelfs dat Peter en Erika met een gerust hart drie weken onbereikbaar kunnen zijn op hun vakantieadres.

 

Dit stuk gaat nu naar de redactie van Flevozine. Ik hoop dat ze een beetje hun best doen met de opmaak, want Peter en Erika zullen daar vast een deskundige en kritische blik op werpen.

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

Stichting Flevo Zakenfestival
Postbus 1447
1300 BK Almere
email: via contactformulier
0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief