DSCN4159

Prestigieus nieuwbouwproject Bangma Verpakking stimuleert lokale economie

Eigenlijk zaten ze bij Bangma Verpakking uit Dronten helemaal niet te wachten op een verhuizing, maar inmiddels realiseert het bedrijf een compleet nieuw onderkomen op industrieterrein ‘De Poort van Dronten’. Bangma groeide op de oude locatie uit zijn jasje en koos voor dit nieuwe industriegebied omdat Fresh-Care (een belangrijke klant van de verpakkingsonderneming, red.) daar reeds gevestigd is. Commercieel directeur Jort Bangma: “Dat was een belangrijk argument om dit project aan te gaan. We konden echter niet instappen zonder de risico’s af te dekken. Gelukkig We konden we onze oude gebouwen snel verkopen aan andere ondernemingen. Dat gaf ons de nodige ruimte en vrijheid om vol in dit project te stappen.”

Lokale ondernemers

Voor het Drontense bedrijf was het heel belangrijk om bij de bouw van het nieuwe onderkomen te kiezen voor lokale ondernemers: “Wij zijn gevestigd in Dronten en dus hebben we – daar waar het kon – gezocht naar bedrijven uit de buurt. Wij vinden dat lokale ondernemingen elkaar moeten ondersteunen, dus waar mogelijk werken wij met bedrijven uit de regio”, aldus Jort Bangma. “We gaan dankzij deze nieuwbouw een behoorlijk efficiencyslag maken door alles onder één dak te plaatsen. Dat biedt een hoop (logistieke) voordelen, waardoor we (in de verschillende segmenten waarin we actief zijn) onze positie kunnen uitbouwen. Wat zijn dan ook dolblij met deze locatie.”

Speerstra heiwerkenDSCN4107

Voor het slaan van de heipalen werd vanuit die regionale filosofie gekozen voor Speerstra Heibedrijf uit Dronten. Ook voor dit bedrijf is dit project uniek en uitdagend. Mede-eigenaar John Speerstra: “Het is een groot pand waar maar liefst 4200 palen ingaan. We bestaan dit jaar 55 jaar en dit is voor ons het grootste project uit ons bestaan, dus dat zegt genoeg.” Gemiddeld worden er bij een heiproject tussen de twintig en 1500 palen geslagen. “En dit is maar liefst drie keer zoveel.” Dat betekent ook dat er veel tijdsdruk is. Er zit slechts vijf weken tussen de eerste feestpaal en de allerlaatste. “Het is zeer arbeidsintensief. We werken continu met drie ploegen, bestaande uit twee medewerkers. Daarmee leveren we ook capaciteit in, wat weer inhoudt dat we andere projecten af moeten zeggen om hier fulltime aan te kunnen werken.”

Dronebeelden

Speerstra laat het hele traject vastleggen door DAGIS uit Lelystad die met dronebeelden alle werkzaamheden visueel volgt: “Het is een uniek project, dus daar willen we graag iets speciaals mee doen. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om droneopnames te laten maken die we op de website kunnen plaatsen en vastleggen voor de geschiedenis. Puur voor onszelf. En een stukje exposure: hiermee kunnen we laten zien wat we allemaal kunnen.” Het maken van dronebeelden is voor Speerstra een extra investering, maar daar lopen ze bij de Drontense onderneming niet voor weg: ”De vooruitzichten zijn weer positief in de bouw, dus dan ga je ook weer sneller investeren. We hebben ook net een nieuwe machine aangeschaft, die geluidsarmer en milieuvriendelijker werkt. Ook daarvan laten we opnames maken door DAGIS. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten.”

Gerard Hermse uit Lelystad is eigenaar van DAGIS. Gemiddeld rekent het bedrijf 2500 euro voor het maken van een (promotie)filmpje. Er wordt dan meerdere malen gevlogen en het eindresultaat wordt keurig netjes afgemonteerd. “Bij de heiwerkzaamheden van het nieuwe Bangma-pand hebben we ongeveer acht keer gevlogen. Speerstra krijgt vervolgens een kant-en-klare promo van twee en halve minuut die ze kunnen inzetten voor promotionele doeleinden en op de website kunnen tonen.” Door het als reclamemateriaal te gebruiken worden de kosten gemakkelijk terugverdient, zo stelt Hermse: “Door de komst van de drone zijn dergelijke projecten – ook voor kleine ondernemers – betaalbaar geworden. Vroeger moest je een helikopter of vliegtuig huren. Dat kost al gauw 10.000 euro en dan heb je alleen nog maar beelden. Nu kun je je als ondernemer onderscheiden in de markt voor een fractie van de kosten en krijg je een volledig professioneel afgemonteerde film.”

“Hoe korter, hoe krachtiger”

DAGIS varieert hierbij in hoogte om overzichtsopnames en detailopnames af te wisselen. “Er wordt van tevoren een draaiboek gemaakt, dat op basis van een intake met de opdrachtgever wordt samengesteld. Voor online-filmpjes geldt meestal: hoe korter, hoe krachtiger. Als mensen toch alles van A tot Z willen tonen, dan kiezen we ervoor om in meerdere hoofdstukken het verhaal te vertellen. Zo hebben we ook een nieuwe promotiefilm gemaakt voor Batavia Stad Fashion Outlet gemaakt. Hierin wordt de eindfase van de nieuwbouw van 45 winkels weergegeven. Batavia Stad Fashion Outlet komt hiermee op 150 merkenwinkels en willen dat via onze camera-apparatuur op video vastleggen.”

Het film- en videoproductiebedrijf uit Lelystad werkte in eerste instantie vooral buiten de polder, maar sinds kort heeft volgens Hermse het Flevolandse bedrijfsleven ook de mogelijkheden van droneopnames ontdekt: “Er is heel veel animo in Flevoland om een samenwerking op te starten. Naast Speerstra en Deen Lelystad hebben we laatst ook gefilmd op een openbare school. Het schoolbestuur wilde meer mensen bereiken voor de ouderenavond. Een filmopname in de uitnodigingen zorgden voor een veel hogere opkomst bij de ouderenavond. Ook de makelaardij heeft ons ontdekt: huizenverkoop gaat aantoonbaar sneller als er een mooi (drone)filmpje beschikbaar is waarop potentiele kopers het huis goed kunnen bekijken, zonder dat ze stad en land hoeven af te rijden.”

DSCN4191

Uithangbord

Tijdens de opnames van DAGIS op de bouwlocatie van Bangma Verpakking gaan de werkzaamheden door bouwbedrijf Aan de Stegge natuurlijk gewoon door. Veiligheid is dan ook een heel belangrijk punt: “We vliegen nooit boven mensen en als er te veel wind is, wordt er helemaal niet gevlogen”, vertelt Hermse. Jort Bangma volgt de vorderingen van de bouw ook op de voet. Hoewel hij een heel drukke agenda heeft, probeert hij regelmatig een kijkje te nemen op de bouwplaats van dit prestigieuze project: “Nou, om prestige was het mij niet te doen. We gaan natuurlijk wel van 15.000 m2 naar 20.000 m2, dus dat is wel een behoorlijk stap voor onze onderneming. Het is een gigantisch mooie kans die wonderbaarlijk goed in elkaar past. Dit hadden we van tevoren ook niet verwacht, maar het valt allemaal op zijn plek. Vanuit deze plek kunnen we lekker doorgaan met ondernemen en onze klanten nog sneller blij maken: inspelen op de moderne klantbehoefte en ervoor zorgen dat de dozen met hun producten op de juiste tijd op de juiste plaats afgeleverd worden.”

 

 

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

postbus 283, 8200 AG Lelystad

email: via contactformulier

0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief