Van eyecatcher op het platteland naar ‘transportfiets’ voor bedrijven

Toen Johan Vrielink in 1989 begon met FlevoBike aan De Morinel in Dronten waren de ligfietsen van zijn bedrijf een ware attractie. Inmiddels heeft hij het bedrijf overgedragen aan zijn drie zonen en is Dronten – zoals André Vrielink (één van drie zoons) treffend omschrijft – “Ligfietshoofdstad van de wereld”.

Comfort en aerodynamica

Er is in 27 jaar veel veranderd. Het aantal bedrijven dat ligfietsen maakt is gestegen. In Dronten alleen al zijn er vijf bedrijven die in de branche actief zijn, vandaar ook de ligfiets hoofstad. Toch is het aantal ligfietsen dat bij FlevoBike geproduceerd wordt de laatste jaren alleen maar gedaald van een maximum van ongeveer honderdvijfentwintig per jaar naar vijftig fietsen per jaar. “En dat is inclusief de ligfietsen die worden gemaakt voor de export”, vertelt André. Toch heeft het bedrijf volgens hem nog altijd veel groeipotentie. “Een belangrijk deel van onze werkzaamheden is het ontwikkelen van prototypes en modellen voor derden. We delen onze kennis die in al die jaren hier is opgebouwd. We beheersen de technieken en kunnen eigenlijk aan elke vraag voldoen.” Probleem in de ligfietsbranche zijn de lage marges. Een ligfiets is – vooral in aanschaf – relatief duur, maar de productie- en ontwerpkosten liggen bijna even hoog. Dat betekent voor de familie Vrielink dat ze hard moeten werken, maar ook dat ze innovatief en creatief te werk gaan. “We hebben momenteel twee typen ligfietsen: de Orca (een weersbestendige fiets met overkapping) en de GreenMachine. Beide zijn gebouwd voor maximaal comfort en optimale aerodynamica van de fietser.”

Specifieke eigenschappen

De ligfiets blijft volgens Vrielink altijd een buitenbeentje in de fietsbranche. Een stempel waar de ligfietsfabrikant ook niet per se vanaf wil. Sterker nog: de ligfiets bezit bepaalde specifieke eigenschappen die een traditionele fiets niet heeft. En daar liggen volgens Vrielink nou juist de kansen voor het familiebedrijf: “Mijn vader verhuisde eind jaren ’80 van Lelystad naar Dronten en heeft toen de originele FlevoBike ontwikkeld voor zijn eigen woon- en werkverkeer. Die fiets moest bestuurd worden met de benen, inmiddels wordt deze fiets niet meer gemaakt. De huidige ligfietsen worden nog steeds gebruikt voor het woon- en werkverkeer, maar er zijn steeds meer andere toepassingen.”

FlevoBike - FlevoZine

Transportfiets en velomobiel

Vrielink beschrijft in het verhaal vanuit de geschiedenis via het heden naar de toekomst een beeld waarbij de ligfiets vanuit landelijke gebieden langzaam maar zeker zijn weg vindt naar de stedelijke omgeving. De verkoop van ligfietsen loopt in Nederland iets terug, maar in Scandinavië, België, Duitsland en Frankrijk is er juist meer interesse naar dit vervoersmiddel. Ook buiten Europa – Azië en de VS – is er sprake van een groeimarkt. “Dat is de reden waarom we voor het bedrijf Velove uit Zweden een vierwielige elektrisch ondersteunde transportfiets ontwikkeld hebben. De Armadillo, zoals deze fiets heet, is weersbestendig, volledig geveerd en kan bovendien een kubieke meter aan bagage vervoeren. Met oplegger kan er zelfs twee kubieke meter aan bagage mee. Die combinatie biedt unieke mogelijkheden voor (koeriers)bedrijven die in drukke binnensteden moeten bezorgen. Het is niet voor niets dat ook DHL aan het kijken is of deze fiets een oplossing voor ze is, ook in verband met energie- en milieunormen. Wij zien bij FlevoBike een grote toekomst voor deze toepassing. Het aantal pakketjes groeit en in de binnenstad leveren wordt alleen maar moeilijker. . Daarnaast is de Velomobiel (een drie of vierwielige ligfiets met omkapping) een populair vervoersmiddel voor woon-werkverkeer en recreatiefietsers, nu nog vooral voor liefhebbers, maar Flevobike ziet een grote  toekomst voor de Velomobiel weggelegd.  Een vervoersmiddel dat tussen de auto en de fiets in komt te staan.”

Multinationals gezocht

In een velomobiel zit je droog, comfortabel en stabiel. Met behulp van elektrische ondersteuning kan iedereen snelheden tot 45 km/h behalen. Zowel in de zomer als winter kan je hierdoor comfortabel en veilig afstanden tot tientallen kilometers afleggen met een inspanning die je naar wens kan instellen. “Voor de ontwikkeling van dit nieuwe voertuig zoeken we aansluiting bij partijen buiten de fiets branche. Fietsfabrikanten zijn niet interessant, want die richten zich vooral op de conventionele fiets. Onder de kopers van ligfietsen zien we veel vaste klanten: de meeste zeggen ‘dit had ik eerder moeten doen’ en eenmaal gewend aan de ligfiets wil men niet meer terug naar de ‘gewone’ fiets. Wij verwachten eenzelfde ontwikkeling bij deze nieuwe velomobiel. Bij FlevoBike zien we hiervoor gigantische marktpotentie, zowel in Nederland als in het buitenland kan de zakelijke ‘transportfiets’  een nieuw fenomeen in het straatbeeld worden. We zijn dan ook op zoek naar multinationals om dit innovatieve project van de grond te krijgen.”

Foto: Richard Bender

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

postbus 283, 8200 AG Lelystad

email: via contactformulier

0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief