Afbeelding Whiteboard

Zo stel je doelen voor 2016!

De kerstdagen zijn achter de rug en we gaan nu snel naar 2016. Een moment om terug te blikken naar het afgelopen jaar en om nieuwe plannen te maken voor het nieuwe jaar. Maar hoe stel je nu de beste doelen voor 2016 voor je onderneming op? 

1. Bepaal je strategie

Om doelen voor het komend jaar goed en helder te formuleren is het van belang dat er een meerjarige strategie van het bedrijf is geformuleerd. In dit strategisch plan staat waar je over 5 en 10 jaar wil staan met je onderneming en bepaal je waar je je tijd en energie de komende jaren in gaat stoppen, maar ook wat je daarvoor moet doen of laten. Vanuit deze missie en visie kun je goede en creatieve doelstellingen voor het komend jaar formuleren.

2. Maak je doelen SMART

Doelen stellen is één van de belangrijkste vormen van motivatie en gaat de een gemakkelijker af dan de ander. Zonder doel heb je geen richting voor ogen waardoor het moeilijk is om ergens naar toe te werken. Voor veel ondernemers blijven dan de doelen een beetje ‘vaag’. Daarom is het belangrijk om je doelen zo concreet mogelijk te maken. Er zijn diverse manieren om dit te doen maar de meest bekende methode hiervoor is door je doelen SMART te maken. Onder SMART maken bedoelen wij:

  • Specifiek → Beschrijf je doel concreet, geef bijvoorbeeld getallen of percentages
  • Meetbaar → Je moet je doel kunnen ‘meten’, omzet is bijvoorbeeld makkelijk te meten
  • Acceptabel → Is er draagvlak voor jouw doel?
  • Realistisch → Jouw doel moet wel realistisch zijn, ga geen doelen stellen die eigenlijk niet haalbaar zijn. Je kan bijvoorbeeld niet als doel stellen dat je binnen een week 100 klanten hebt als je een ontwerpbureau begint.
  • Tijdgebonden → Wanneer moet jouw doelstelling behaald zijn.

Met het SMART maken van de doelen zorg je ervoor dat je heel goed weet waar je naar toe wilt, je de resultaten kunt meten en dat je binnen een gestelde periode het realistisch doel behaalt.

Een doel is alleen effectief als je ze ook daadwerkelijk ten uitvoer brengt. Laat je niet te snel afleiden door randzaken maar behoud FOCUS en blijf je uiteindelijke doel voor ogen houden.

3. Bevestig je doelen regelmatig

Je hebt je doelen opgeschreven. Hang ze op een bord of op een andere plek waar ze zichtbaar zijn voor jezelf en je eventuele collega’s.  De praktijk is dat de doelen na 2 maanden alweer weggezakt zijn. Doelen stellen is een continu proces en moeten soms ook bijgesteld worden. Als doelen gerealiseerd zijn vier dit dan ook. Als je de successen viert geeft dit motivatie om ook andere doelen te realiseren!

Veel succes met het stellen van je je doelen voor het komend jaar en met de realisatie ervan. Door dit toe te passen kun je…..

Tot ziens in 2016.

Wil je meer weten over het stellen van doelen en het bepalen van je strategie? Dat kan. Wij van Claassen, Moolenbeek & Partners (CM&P) kunnen je hierbij helpen.

Ferdinand Zomerman

Partner CM&P

Tel.: 06-23022774 / email: ferdinand.zomerman@cmenp.nl

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

postbus 283, 8200 AG Lelystad

email: via contactformulier

0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief