Hofweb_filmdag-14

Biowebwinkel Hofweb mikt op uitbreiden bezorging

Biologische webwinkel Hofweb in Biddinghuizen haalde onlangs via een zogenaamde customer funding 190.000 euro op. Een succesvolle actie die slaagde in een recordtijd van 26 uur, omdat initiatiefnemers Peter van IJzendoorn en Lambertus Zijlstra uitgingen van maximaal 150.000 euro in twee dagen. De webwinkel gebruikt dit bedrag, dat klanten in ruil voor een volle boodschappentas bijeen brachten, onder meer om de bezorgservice in Nederland uit te breiden. 

De lening geeft Hofweb de mogelijkheid om verder het land in te gaan, te investeren in levering van meer boeren aan de cooperatie en meer klanten te bereiken die de verse producten thuisbezorgd willen krijgen. “We willen graag verder werken aan onze site, het logistieke proces en de marketing. De boeren hebben heel veel producten die we nu nog niet verkopen”, vertelt Lambertus Zijlstra, samen met Peter van IJzendoorn een van de oprichters van Hofweb.

Uitbreiden naar landelijke levering is ook een doel van het bedrijf. “We hebben al veel klanten vanaf het begin die erg betrokken zijn. Doordat we ook een persoonlijke benadering hebben, hebben we veel vertrouwen opgebouwd. Daarnaast willen mensen blijkbaar graag hun geld investeren in ‘groen en transparant’”, zo verklaart Zijlstra het snelle succes van de customer funding actie.”

“Groenten en aardappelen en ook rauwe zuivel zijn bij ons toch wel de bestsellers” vertelt Zijlstra. “De producten zijn in trek bij klanten uit het hele leveringsgebied. Dat is tot nu toe Flevoland, de randgemeentes eromheen, ‘t Gooi, Utrecht, Zwolle, Amsterdam en omstreken en Brabant en Limburg”.

Hofweb levert al enkele jaren ook in het zuiden van het land. Sinds de overname van webwinkel HaiBoerHai enkele jaren geleden krijgen klanten in Limburg en Brabant producten van biologische boeren uit hun eigen regio thuis bezorgd.

De biowebwinkel wil boeren een eerlijke prijs geven voor hun producten, zodat meer collega-boeren biologisch kunnen produceren. Zo kan het milieu minder worden belast en groeit de aandacht voor dierenwelzijn en veilig en eerlijk geproduceerde voeding die zo vers mogelijk bij de klanten wordt bezorgd. “Het grootste verschil is dat de Hofweb de producten ook echt direct van de boer betrekt en dat het bedrijf  ook vanuit de boeren is ontstaan. Daarnaast geven wij de boeren een faire prijs, meer dan dat ze bij de groothandel zouden ontvangen. Zo ervaart de klant niet alleen een vers product, maar draagt deze ook bij aan een bloeiende voedselketen”, merkt Zijlstra.

De onderneming in Biddinghuizen die tegenwoordig dertig medewerkers telt, krijgt door het jaar aangeleverd door zo’n vijftig biologische boeren en telers uit het hele land. Daaronder zijn diverse bedrijven in Flevoland. Zoals Hessel Bierma, teler van bijzondere groenten als rettich, suikermais, gekleurde bieten, pompoenen, groene asperges, truffelaardappelen, regenboogpeen en regenboogbospenen. Bakkerij Het Zonnelied, onderdeel van de Zonnehoeve in Zeewolde, bakt biologische broden van  tarwe met Demeter keurmerk, afkomstig van lokale percelen. GAOS levert biologisch dynamisch geteelde groenten en aardappelen, net als tuinbouwbedrijf Warmonderhof en biologisch akkerbouw en groenteteeltbedrijf Bio Erf17. Van Marc’t komen geimporteerde Griekse biologische olijven. Telers Jan en Sam van Geffen leveren vergeten groenten en biologisch fruit komt van De Pruimenpot, Warmonderhof Boomgaard en Stoker Holland.

Faire prijs en goed verhaal 

Rechtstreeks biologische producten voor een goede prijs aan de consument verkopen doet recht aan de kwaliteit en uitstraling van verse producten en geeft boeren de mogelijkheid om het verhaal achter het mooie bijzondere product te vertellen. Het was destijds een vooruitstrevende gedachtegang die vooruit liep op de markt toen ruim dertien jaar geleden de Coöperatieve Biologisch-Dynamische Producenten Vereniging Flevoland B.A. werd opgericht. Fruitteler Wil Sturkenboom en Reggy Waleson van Warmonderhof in Dronten, Jos Jeuken van akkerbouwbedrijf GAOS in Swifterbant en Peter van IJzendoorn van de Zonnehoeve in Zeewolde waren de initiatiefnemers van de samenwerking. Zij brachten in de loop der jaren naast verkoop van biologische versproducten op markten en via natuurvoedingswinkels ook de online afzet op gang.

Die coöperatieve opzet en de werkwijze van online bioverkoper oogsten succes in de biologische markt, want Hofweb werd op de Biobeurs begin dit jaar uitgeroepen tot beste biologische webwinkel van 2017. “We scoorden voor deze prijs op transparantie in de voedselketen, de mooie overzichtelijke website en persoonlijke benadering”, vertelt Zijlstra.

Foto: Hofweb.nl

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

postbus 283, 8200 AG Lelystad

email: via contactformulier

0320 - 840 310

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief