Emmeloord – ‘Mijn wens, en ik denk dat dat ook echt gaat gebeuren, is dat er over enige tijd een leenauto in iedere plaats staat. Eentje waar je een chipkaart in stopt om er gebruik van te kunnen maken. Zoals je in de steden jaren geleden de witte fietsen had, waar je gebruik van kon maken.’ Dat zegt Tammo Oegema (54) van Mobiliteitscentrum Oegema in Emmeloord. Duurzaam staat bij hem hoog in het vaandel. En om die reden heeft hij samenwerking gezocht met MyWheels, een landelijk netwerk waar je je auto kunt verhuren en waar je een auto kunt huren.  Oegema 2

 

Afstand

Hoewel Oegema zich ervan bewust is dat de polder een breed gebied is waar de buren royaal van elkaar wonen, heeft hij deze service er toch naartoe gebracht. Oegema streeft naar leefbare buurten. ‘Als mensen auto’s delen hoeven er veel minder auto’s in de wijk geparkeerd te staan. Zo is er meer ruimte om te spelen en te genieten. Wist je dat een auto gemiddeld 23 uur per dag stil staat? Vooral een ‘tweede’ auto in een gezin rijdt maar weinig en is ideaal om te delen. Hoe het systeem werkt? Bij autodelen maak je niet meer alleen gebruik van een auto, maar deel je hem met anderen. Je kunt kiezen om je eigen auto te delen of gebruik te maken van de auto van een ander. Dat laatste kan op twee manieren. Of je huurt een auto die eigendom is van MyWheels, of je huurt een auto van bijvoorbeeld vrienden, familie, buren of collega’s. Zo bespaar je niet alleen op je autokosten, maar je krijgt ook meer contact met de buurt en buurten worden weer leefbaar.’  Oegema 3

 

Voordelig

MyWheels is een non-profit platform. Je moet er wel lid van zijn om er gebruik van te kunnen maken. Na aanmelding kan iemand de auto meteen te huur zetten of een auto gaan huren. Via internet kan last minute een auto naar keuze worden gereserveerd. MyWheels zorgt ervoor dat de auto klaar staat en er wordt alleen betaald als er gereden wordt. Een service boordevol idealen dus die door Oegema naar de Noordoostpolder is gehaald. Waarom? Omdat hij boordevol idealen zit. Oegema ziet het op termijn gebeuren dat hij met deze service naar de rest van Flevoland uitwijkt. ‘In de steden wordt daar natuurlijk nog meer gebruik van gemaakt.’

In maart van dit jaar is de ANWB gestart met een proef ‘ANWB Auto Delen’. Omdat MyWheels naast auto’s ook software deelt, zag de ANWB een interessante partij in dit overkoepelende platform. En steeds meer partijen sluiten zich aan. Ook Markeur (Multirent & Multilease), Autopia (autodelen in België), MisterGreen (elektrische auto’s) en de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik voegden zich bij.
‘MyWheels is de voordeligste aanbieder met de laagste bemiddelingskosten. Dat komt omdat MyWheels not-for-profit opereert en samen met vrijwilligers de kosten laag houdt.’ Steeds meer jongeren ontdekken deze voordelige manier van autorijden.’

 

Zelfstandig

Maar kun je als ondernemer in Emmeloord een bedrijf staande houden enkel met deze bedrijfstak? Oegema legt uit dat hij in 2013 zelfstandig is geworden. ‘In de jaren 2008 -2009 is er door de economische crisis veel veranderd in autoland. De dealers hadden het zwaar en dat merkte ik ook, want ik heb 30 jaar voor een dealer gewerkt. Ik ben een technicus en sleutel aan auto’s. Mijn bedrijf moest dus niet bestaan uit de verkoop van auto’s, maar het repareren ervan. Ik ben niet afhankelijk van welke dealer dan ook. Ik kan clientèle adviseren zoals ik denk dat ze duurzaam vooruit kunnen. Want duurzaamheid staat bij bij hoog in het vaandel. Dat is ook de reden dat MyWheels een onderdeel van mijn bedrijf is geworden.’  Oegema 6

 

Verbinding

Niet alleen het sleutelen aan auto’s gaat deze ondernemer goed af. Ook scootmobielrijders weten Oegema inmiddels te vinden. ‘Er zijn zoveel mensen die op een scootmobiel rijden. Die bedrijfstak kwam er bij als leuke bijkomstigheid door bemiddeling van een jongen van zorgwinkel Max Vital. Ik hoef bedrijfsmatig het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ik pak de dingen gewoon op.’ En langzaamaan zit de groei er steeds meer in. ‘Sinds 1 september is er samenwerking ontstaan met Toyota Autobedrijf Theo Zwemer. We zitten samen in één pand en spelen zaken over en weer door. Hij verkoopt auto’s en ik ben de techneut. We zijn van mening dat samenwerking – verbinding tussen bedrijven – werkt.’

 

Hoewel er ook in dit bedrijf ‘brood op de plank’ moet komen, wordt Oegema toch enthousiaster in zijn verhaal als hij het over ‘de gunfactor’ heeft. ‘Ik ben eens gebeld door een jongen die in Emmeloord met pech stond. De reparatie kostte hem 20.-, maar hij had geen geld bij zich. Op dat moment vertelde hij dat hij vertegenwoordiger was in stofzuigers. Hij bood in ruil aan om mijn tapijt te reinigen. Dat vind ik prachtig. Hij kon vooruit en ik had een schoon tapijt. Ik merk dat het ‘ruilsysteem’ tegenwoordig meer voorkomt. Mensen worden steeds creatiever. Duurzaam betekent niet alleen groene vingers hebben. Ik word daar heel vrolijk van.’