School-jeugd-CAH-Vilentum-Dronten-Karel-Staa-1024x785

Beurs studenten CAH Vilentum succesvol

Dinsdag 22 maart organiseerden de derdejaars studenten Agrarisch ondernemerschap en de tweedejaars studenten Bedrijfskunde & agrifoodbusiness een Innovatiebeurs in de hal van CAH Vilentum vestiging Dronten. Deze beurs is een onderdeel binnen de modules ‘Innoveren in de Agri- en foodbusiness’ en ‘Jong Ondernemen’. Doel van deze modulen is dat studenten op zoek gaan naar een innovatief product. De Student Companies  moeten een beursstandplaats opbouwen en er voor zorgen dat de naamsbekendheid van het product en het bedrijf wordt vergroot. 

Een groep studenten heeft een lespakket ontwikkeld. Ze willen via lespakketten de agrarische sector in beeld te brengen. Deze pakketten zijn bestemd voor de bovenbouw van de basisschool en kan door iedere juf of meester ingezet worden in de les.
Een andere groep studenten ontwikkelde de afrolbok om het afdekken van kuilen gemakkelijker te maken. De afrolbok kan met de vorken van een shovel, voorlader of verreiker eenvoudig opgepakt worden. Het voordeel van de afrolbok ligt vooral op het Arbo technische vlak.

Veel belangstelling
De thermogarde was ook een van de producten die tijdens de innovatiebeurs gepresenteerd werd. Uit onderzoek blijkt dat de groei van het kalf toeneemt als hij melk op de juiste temperatuur krijg. Veel veehouders meten nu nog de temperatuur van de melk met hun vinger. Met de thermogarde is dit verleden tijd. Tjebbe Oenema, derdejaars student Agrarisch ondernemerschap is enthousiast over het product. ,,Er is enorm veel belangstelling voor. Een docent van de studie Diergezondheid & management verwachtte dat zelfs die sector ook interesse kan hebben voor onze thermogarde.’’ Samen met vier andere studenten proberen ze het product binnenkort op de markt te brengen. De groep heeft contact gezocht met een kalvermelkproducent, die was geïnteresseerd in het product. Door afschaffing van het melkquotum ziet het bedrijf nu een toename in de verkoop van melkpoeder. De studenten hopen dat de kalvermelkproducent hun product straks wil verkopen in combinatie met bijvoorbeeld de melkpoeder. De thermogarde is duurder dan een gewone garde, maar volgens de studenten ziet de sector zeker de meerwaarde hiervan in.

Foto: Karel Staa

Gerelateerd nieuws

FlevoZine | Contact

Stichting Flevo Zakenfestival
Postbus 1447
1300 BK Almere
email: via contactformulier

FlevoZine | Categorie
FlevoZine | archief