Ondernemen is in het diepe springen, kansen pakken, investeren, bijsturen, lef hebben, vooruitkijken… en geloven in je product. Dat weet Teun van Leijsen, bedenker en CEO van Stoov als geen ander. Mede dankzij investeringen van Horizon Flevoland en het Energiefonds Utrecht in het bedrijf groeit de onderneming hard, ook in coronatijd!

Stoov maakt en verkoopt warmtekussens, -dekens en -kruiken voor binnen en buiten. De producten hebben infraroodverwarming; in drie verschillende warmtestanden én zijn makkelijk oplaadbaar. ‘Heerlijk voor op het terras, in de tuin, op de camping, op je (thuis)kantoor of lekker op de bank’, zegt de ondernemer.

Duurzaam alternatief

Waar veel ondernemingen in coronatijd kampen met uitdagende omstandigheden en omzetverlies, zag Teun de afgelopen maanden juist de vraag naar zijn producten toenemen. ‘De horeca verplaatst haar activiteiten mede door corona steeds vaker naar buiten. Een warmtekussen of -deken is een duurzaam alternatief voor energieslurpende terrasheaters.’

‘Horecaondernemers in binnen- en buitenland zoeken naar milieuvriendelijke mogelijkheden om hun gasten ook bij lagere temperaturen er warmpjes bij te laten zitten. Dankzij onze producten kan dit. Onlangs wonnen we een aanbesteding van de gemeente Bern (Zwitserland). Horecaondernemers in Bern kunnen er met een behoorlijke korting Stoov-producten bestellen. En dit gebeurt dan ook massaal’, vertelt hij.

Doeltreffende technologie

Teun vertelt dat het idee voor Stoov al in 2005 ontstond. ‘De stoelverwarming van mijn auto was kapot. Toen ik de hoes van de stoel openmaakte zag ik dat de auto-industrie gebruik maakte van simpele, maar doeltreffende technologie. Het idee om hier iets mee te gaan doen heeft me nooit meer losgelaten.’

‘Mijn vrouw en ik zijn buitenmensen. In het voor- en najaar zitten we regelmatig buiten. Het liefst bij een knisperend vuurtje. Als ik er niet was, zat mijn vrouw vaak binnen. Ze had geen zin om een vuurtje aan te steken. Ik maakte een bank met daarin verwarmingselementen voor haar. Een paar jaar later zegde ik mijn baan op, werkte een ondernemingsplan uit en ging ik met een kussen met verwarmingselementen onder m’n arm naar het centrum van Utrecht. Diezelfde dag kwam ik met een order terug.’

Kapitaal om te groeien

Terwijl de aanvragen binnendruppelden, verbeterde Teun zijn product. Een hybride financiering van het Energiefonds Utrecht en een preseed-faciliteit van UtrechtInc stelden hem in staat de fundamenten voor Stoov te leggen. De omzet van het bedrijf steeg echter verder, waardoor het financieren van een grote voorraad producten een steeds grotere uitdaging werd. Hij zette meerdere crowdfundingsacties op en ging op zoek naar nieuwe investeerders. ‘Horizon Flevoland en Energiefonds Utrecht kochten een deel van de aandelen, waardoor ik kapitaal had om verder te groeien.’

De productie verplaatste naar Azië. ‘Zo konden we de groeiende vraag nog beter aan. De opslag en logistiek organiseren we vanuit Lelystad en elders in Nederland verwerken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de retourzendingen. Deze sociale werkplaats is ook de plek waar nieuwe producten worden geproduceerd’

Droom

‘We groeien. De markt staat AAN. Naast Nederland en Duitsland liggen er kansen in andere landen. Scandinavië en Amerika lonken. Mijn droom is dat de Stoov wereldwijd bekend wordt. Dat Stoov naast een merknaam een productnaam wordt. We maken nu een paar miljoen omzet per jaar. En dan te bedenken dat we met niks zijn begonnen.’

‘Het mooist vind ik dat efficiency en duurzaamheid in onze producten samenkomen. Het van niets iets maken vind ik fantastisch. We zitten in een positieve flow en als mijn vrouw en ik met een wijntje buiten zitten (uiteraard met een Stoov) dan ben ik ontzettend blij dat ik in 2015 in het diepe ben gesprongen… en dat publieke investeerders als Horizon Flevoland en Energiefonds Utrecht in mijn ondernemersverhaal geloofden.’

Meer informatie: www.stoov.com

Foto: Horizon Flevoland